loading...

Bar en bardiensten

Regeling bardiensten
Regeling bardiensten

bar


Inleiding

 

Als lid van onze vereniging heeft u de verplichting jaarlijks tijdens het zomerseizoen een aantal bardiensten te vervullen (2 of 3 bardiensten). Het vervullen van 2 of 3 bardiensten geld voor leden met een regulier lidmaatschap. 50 euro leden en zomerleden hoeven slechts 1 bardienst per jaar te doen. Met ingang van 2015 kunt u, als u dat prettiger vindt, in plaats van een verplichte bardienst tevens kiezen voor een goed omschreven vrijwilligerstaak en daarmee voldoet u ook aan uw 2 of 3 verplichtingen.

Update voor tennis seizoen 2022: Reguliere leden dienen dit jaar 2 bardiensten te doen. 50 euro leden en zomerleden doen er nog steeds 1.


Hierbij het volgende aangevuld:

  • Het zomerseizoen loopt globaal van laatste zaterdag in maart tot en met medio oktober.
  • Het begin en het einde van het zomerseizoen wordt jaarlijks aan de hand van de weekenden door het bestuur vastgesteld.
  • Voor de bardiensten wordt het zomerseizoen aangevuld met de dagen en tijden, waarop door tennisteams wordt deelgenomen aan de herfstcompetitie en met de dagen van het Open Jeugd Toernooi in de herfstvakantie.


Ten behoeve van het vervullen van bardiensten:

  • maakt de vereniging gebruik van een bardienstprogramma, waarin de leden zelf hun bardiensten en taken kunnen vastleggen.
  • vindt u achter de bar het barboek met de nodige informatie voor het vervullen van uw bardienst/taken;
  • verzorgt de B&EC voor nieuwe leden praktijkinstructie m.b.t. het vervullen van uw bardienst;
  • is door de ALV het Reglement alcoholverstrekking vastgesteld m.b.t. het verstrekken van alcoholische dranken aan de leden.


Coördinator bardiensten.
Het e-mailadres van de coördinator bardiensten luidt: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Lees meer
Inplannen (bar)diensten
Inplannen (bar)diensten

KNLTB club logo

Algemeen.

Voor het invullen van (bar)diensten maakt Ad Astra gebruik van de Dienstenplanner van KNLTB Club. 
Naar keuze kan je je bardiensten inplannen met de KNLTB Clubapp op je mobiel/tablet of met de website mijn.knltb.club op je PC/tablet.
Om in te loggen heb je een wachtwoord nodig.

Heb je nog geen wachtwoord, ga eerst naar de pagina KNLTB Club van deze website, hoe je een wachtwoord voor KNLTB Club kan aanvragen

met de KNLTB ClubApp (klik hier) of op de website mijn.knltb.club (klik hier).

 



Inplannen van (bar)diensten
met behulp van de KNLTB ClubApp.

   

Indien ingelogd op je mobiel, ga in het menu op de homepage naar "Dienstenplanner".

  • Je kiest op de getoonde kalender de maand en de dag, waarop je een dienst wilt verrichten.Je krijgt het overzicht met de diensten van die dag.
  • Vervolgens ga je met naar links of rechts swipen door de dagen van de week en weken heen.
  • Staat er bij diensten reeds een naam vermeld, zoek verder naar een "vrije" dienst/taak.

NB 1: Controle van de ingeplande diensten a.d.h.v. de ontvangen e-mails.bevestigingsmail

NB.2: Zie verder de Algemene opmerkingen onderaan deze pagina.



Inplannen van (bar)diensten
met behulp van PC of tablet

 

Als je met KNLTB bondsnummer en wachtwoord inlogt op https://mijn.knltb.club/ met (indien nodig) de keuze Ad Astra, kom je in het scherm waar je de gewenste bardiensten/taken kunt kiezen.
 
alle dienstenZorg ervoor, dat het kopje "Beschikbare diensten" op "Alle diensten tonen" (moet blauw zijn) staat.

Op het scherm van de PC of tablet staat rechts het volgende vermeld:

      • Te behalen punten dit seizoen: 3
      • Behaalde punten dit seizoen: (0, 1, 2 of 3)

Mogelijk staat er al bij “behaalde punten” al 1 of 2 vermeld. Dat zijn vrijstellingen voor leden die dit seizoen minder dan drie (bar)diensten dienen te vervullen. Als er bijvoorbeeld 1 staat dan betekent dat dat er 2 diensten ingevuld moeten worden.

Je verplichting is dus het verschil tussen de "Te behalen punten" en de "Behaalde punten" aan bardiensten/taken te plannen.

startscherm bardienstprogramma

De volgende stap is je keuze van de maand, waarna als het bardienstprogramma open staat, alle diensten van die maand worden getoond.

De diensten met witte achtergrond zijn nog vrij. De diensten met donker grijze achtergrond zijn reeds ingevuld.

 

Overzicht diensten

  • Maak vervolgens keuze uit de gewenste dienst.
  • Klik op "Details".
  • Klik vervolgens in de pop-up, als je met het getoonde akkoord gaat, op "Inplannen".

Deze dienst wordt eerst na "Inplannen" aan jou toegeschreven en onder je rubriek "Mijn diensten" geplaatst, waarbij het aantal "Behaalde punten dit seizoen" met 1 wordt verhoogd.

Gekozen bardiensten

Tevens stuurt het programma jou een e-mail met de bevestiging van je ingeplande dienst:

bevestigingsmail


Algemene opmerking.  

  • Voor zowel de KNLTB ClubApp gebruiker als voor de website-gebruiker geldt:
    De (bar)diensten, die je hebt ingepland, kan je zelf niet wijzigen of annuleren.
    Correcties op je ingevulde (bar)diensten moeten door de Bardienstcoördinator worden uitgevoerd. Zijn e-mailadres is: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Dames in verwachting
Dames in verwachting

In het kader van de Arbo wetgeving heeft de vereniging een zorgplicht t.a.v. de vrijwilligers die werkzaamheden uitvoeren voor Ad Astra. Onze bardienst valt hier ook onder. Hierbij behoort ook het treffen van een speciale regeling voor dames, die in verwachting zijn.

  • Zwangerschap is een volledig geaccepteerde reden voor kwijtschelding van de bardiensten voor vrouwelijke leden van Ad Astra.
  • In geval u zwanger bent bij het begin van het tennisseizoen, dan kunnen vrouwelijke leden gebruik maken van het recht om via de secretaris de status van slapend lid te verkrijgen. Dit houdt in dat dan niet gespeeld kan worden en ook de verplichtingen voor de vervulling van bardiensten komt te vervallen.
  • Mocht de zwangerschap zich tijdens het lopende tennis seizoen voordoen, dan kunt u via het secretariaat van Ad Astra verschoning van verdere bardienstverplichtingen aanvragen, zelfs als u van plan bent nog enige tijd aktief te blijven in tennis.

Hoewel het bestuur de leden niet kan verbieden in een gevorderde staat van zwangerschap achter de bar te staan, zal zij dit niet stimuleren, omdat zowel het langdurig staan achter de bar als de voorkomende drukte tijdens bardiensten als belastend kunnen worden beschouwd.

 

Vergeet je ledenpas niet mee te nemen
Vergeet je ledenpas niet als je bardienst hebt!

Als je de bardienst niet van iemand overneemt, dan kan het clubhuis afgesloten zijn. Je komt dan binnen door de ledenpas door de kaartlezer bij de achteringang van de keuken te halen. Zorg dus dat je altijd je ledenpas bij je hebt!

Sluiten en openen van de bar
Sluiten en openen van de bar

bardienst

Diverse bardiensten zijn komen te vervallen, met als gevolg deze regeling hoe te handelen om de bar af te sluiten, als je niet afgelost wordt en hoe je een gesloten bar weer kan openen.

Regeling:

  • Acties bardienaar, die niet wordt afgelost en de bar moet sluiten.
    De bardienaar die zijn/haar dienst erop heeft zitten, doet de terrasdeuren op slot, doet de grendel op de deur naar de hal en verlaat het clubhuis via de keuken door het fusthok. De deur hoeft niet afgesloten te worden, hij kan gewoon dicht gedaan worden.
    Acties laatste bardienst: klik hier.
      
  • Acties bardienaar, die de bar moet openen.
    Hij/zij kan het clubhuis binnen gaan via de deur van het fusthok door gebruik te maken van zijn KNLTB- pas door de kaartlezer te halen. Net zoals bij de voordeur, de hoofdpoort en bij de poort in het tussenhek naar de Tennishal is er op de buitendeur van het fusthok een kaartlezer.
    De bardienst moet dus niet vergeten zijn/haar KNLTB–pas mee te nemen!
    De kaartlezer zal een kwartier voor tot een kwartier na de aanvangstijd van de bardienst geactiveerd zijn.
       
  • Bij calamiteiten, bijvoorbeeld dat de stroom uitvalt of dat er geen bardienst is geweest en er al dan niet een kaartje voor de deur hangt met verwijzing naar de benzinepomp, kan de sleutel van het fusthok gehaald worden bij het Argos benzinestation. Met de sleutel kan de deur van het fusthok geopend worden zonder gebruik te hoeven maken van de kaartlezer.
    (NB.: Ook voor het ophalen van de sleutel is de KNLTB-pas vereist.)
Basis introductie bardienst
Basis introductie bardienst

Voor nieuwe leden voelt het misschien wat onwennig en onbekend. Voor ‘oude’ leden is dit een opfrismomentje met ook wat nieuwe informatie. Een groepsinstructie voor nieuwe leden is op dit moment in verband met de corona-regels helaas niet wenselijk. Daarom hierbij een puntsgewijze basis-introductie over de bardienst.

Wat wordt er van je verwacht?

We willen als club graag een gastvrije, vriendelijke en servicegerichte uitstraling hebben. Als barmedewerker ben jij op dat moment het visitekaartje van onze club, zowel voor leden als voor gasten. Zorg dat iedereen zich welkom voelt en spreek mensen aan die ‘zoekend’ zijn.

  • Je bent op tijd. Sluit jouw dienst niet aan op een voorgaande dienst, dan kun je met je ledenpas via de achterdeur (de bijkeuken) naar binnen. Je opent de deur(en) naar het terras.
  • Je controleert tafels en stoelen (binnen en buiten), maakt ze zo nodig schoon en/of droog en zorgt dat de ‘zitjes’ netjes opgesteld staan. Ook na een buitje maak je het meubilair weer droog.
  • Je controleert de voorraden en vult aan als dat nodig is. Voorraad staat in de bijkeuken en als het daar op is vind je dranken in het houten buitenhok naast baan 3 (sleutel hangt achter de deur tussen bar en keuken). Je zorgt dat er voldoende thee, koekjes, suiker, melk en roerstaafjes op de bar staan.
  • De kassa wijst zich vrijwel vanzelf: je tikt op de knop met het gekochte eten/drinken; bij meer dan 1 stuks tik je ‘x’ en dan het aantal in en daarna op de knop met de juiste waar. Als je alles hebt aangeslagen tik je op betalen en vraag je of degene met clubpas of bankpas betaalt. Selecteer het betaalmiddel en de kassa zendt het bedrag automatisch naar de pinautomaat. Controleer of de betaling is gelukt (staat op kassa en ook op pinautomaat (en een piep) en de printer gaat printen).
  • Sla alles aan in de kassa - ook voor eigen gebruik, commissievergaderingen, wat wordt weggegooid (bederf/stuk etc.) - via ‘betaal’ en dan de daarvoor bedoelde optie. Belangrijk, want ons voorraadbeheer is grotendeels geautomatiseerd!
  • Als er eten wordt besteld dat moet worden bereid, vind je de bereidingswijze op kaarten in de keuken (niet alles is op voorraad, omdat we voorlopig maar met 1 persoon achter de bar plannen).
  • Als iets op is (liever bij bíjna op!) schrijf je dit op de lijst die op de deur tussen bar en keuken hangt, zodat de barcommissie wordt geïnformeerd.
  • Als het erg rustig is, is het de bedoeling dat je één of meer klussen doet in het clubhuis. Er is altijd iets te doen. Een koeling, magnetron of de bar grondig schoonmaken, bijvullen, lege flessen naar het houten fusthok of naar de glascontainer brengen, de glazenplank een goede beurt geven, keuken opruimen, vuilniszakken vervangen etc.
  • De eerste dienst zet de vaatwasser aan (opwarmtijd ca 1 uur), de laatste zet ‘m weer uit.
  • Aan het eind van je dienst zorg je, als er tijd voor is, dat de bar weer is gevuld en de vaat zoveel mogelijk schoon is. Als er op groepsrekening wordt besteld, neem je een ledenpas in en geef je een Ad Astra pas uit. De ledenpas wordt bewaard in het barboek en na afrekenen weer omgeruild voor de Ad Astra pas. Er wordt altijd voor vertrek van de groep afgerekend.
  • Tafeltennisbatjes en pingpongballen kunnen worden geleend en liggen achter de bar.
  • Is er geen bardienst na jou (of komt deze niet opdagen), dan sluit je alle deuren en vertrek je via de achterdeur (bijkeuken). Deze valt in het slot. Vergeet niet voor vertrek je dienst af te tekenen in het barboek.
  • Bij erg nat weer gaat de bar niet open en vervalt je dienst. Echter, klaart het op, dan wordt van je verwacht dat je alsnog komt en je dienst afmaakt. Wordt het tijdens je dienst slecht weer zonder dat er nog speelmogelijkheid wordt verwacht, dan mag je de bar sluiten en naar huis (als er geen gasten/leden meer zijn uiteraard). Vergeet dan niet de vaatwasser uit te zetten.

Kom je ergens niet uit? De meeste leden kunnen je prima verder helpen. Gewoon vragen!

En lukt het echt niet, bel dan één van de leden van de barcommissie. Contactinformatie is te vinden in de Clubapp.                 

Betalen met KNLTB-pas
Betalen met KNLTB-pas

ledenpas3 KNLTB 2018Ieder lid kan zijn/haar KNLTB-pas geschikt maken om bij de kassa betalen, ook de jeugd! Alcoholische dranken kunnen niet door jeugdleden < 18 jaar worden afgerekend.
Je kunt niet bij andere verenigingen met je KNLTB-pas afrekenen.

De rekeningen op de KNLTB-passen worden beheerd door KNIP on-line. Voor iedere beheerder van een of meerdere KNLTB-passen is op de KNIP-website een z.g. 'Portal' aangemaakt.

Inloggen.

Om betalingen te kunnen doen moet er (voldoende) saldo staan op de rekening die is gekoppeld met je KNLTBpas.
Saldo op je KNLTBpas plaatsen gebeurt via MijnKNIPOnline.
Om op je Portal van KNIP on-line te komen, dien je eerst in te loggen.
Inloggen op https://www.mijnkniponline.nl/scripts/login.aspx
Iedere gebruiker heeft een unieke set inloggegevens (inlognaam en wachtwoord), waarmee ingelogd kan worden in zijn/haar account.
Nieuwe leden krijgen vanuit het kassaprogramma (Twelve) een e-mail met de gebruikersnaam en een link waarmee je je wachtwoord kunt instellen.

NB.: FAQ - Geeft toelichting op het gebruik van dit programma.

Portal.
Op je Portal krijg je het volgende te zien:

  • Overzicht van je KNLTB-passen met saldo
    Na aanklikken: krijg je de pagina Rapportage - Transacties.
    Aanklikken van een transactie geeft de bijbehorende details
  • Knop Opwaarderen
    Na klikken kun je opwaarderen met iDeal.
    Als de opwaardering is verwerkt, ontvang hierover een e-mail van Mijn KNIP Online.
  • Knop Blokkeren
    Aanklikken om pas te blokkeren.
  • Knop Instellingen
    Geeft overzicht van 'mijn gegevens' en 'gekoppelde accounts'.
  • Knop Berichten

NB.: Zorg wel dat bij het uitvoeren van een actie, de juiste pas is voorzien van een V, als er meerdere KNLTB-passen zijn geregistreerd op dit account .

Betalen met de KNLTB-pas
Geef bij het afrekenen aan dat je met KNLTB-pas wil betalen. De bardienaar haalt dan jouw pas door de lezer. Op het display komt dan je naam plus het resterende saldo te staan. De betaling is voltooid!
Verder:

  • Saldo onvoldoende?
    De betaling kan worden omgezet in een PIN-betaling.
     
  • Saldo opvragen bij bardienaar.
    Inloggen op de website van KNIP on-line kan om saldo op te vragen. Maar op de club kun je dit aan de bardienaar vragen. Deze kan met je pas je saldo direct opvragen.

Let op:
Het tegoed staat niet op de pas zelf. Bij verlies of diefstal staat het geld nog steeds op uw rekening (via KNIP on-line) bij Pay.nl. Wel kan het tegoed voordat blokkering plaatsvindt door de “vinder” aan de kassa opgenomen worden. Bij verlies dus snel blokkeren! Met een nieuwe pas heb je gewoon weer toegang tot je eigen geld.

 

Acties laatste bardienst
Acties laatste bardienst

Hoe moet het clubgebouw en het park worden achter gelaten door de laatste bardienst in geval:

  • Geen bardienst meer is op vrijdagavond na 19:30 uur en zaterdag en zondag na 12:30 uur.
  • Op vrijdagavond als de late bardienst van 22:30 -01:00 uur naar huis gaat. Er komt dan geen afsluiter. Het alarm wordt automatisch ingeschakeld.
  • De bardienst het park verlaat als er in verband met hevige regenval niet meer getennist kan worden.

Het is de bedoeling dat degene die de laatste bardienst heeft de volgende acties neemt:

  • Eventueel de afsluiter laten weten, dat je het clubgebouw en het park gaat verlaten.
  • Zorgen dat de voordeur dicht is, maar niet op slot draaien.
  • Tussendeur kantineruimte/toegangshal afsluiten met schuifslot.
  • Ramen en deuren van de kantineruimte sluiten.
  • Rolluiken van kantineruimte en die van de bar sluiten.
  • Alle verlichting uitdoen (gaat in kleedkamers en toiletten automatisch uit).
  • Via het fusthok het clubgebouw verlaten en deur in het slot duwen.
  • Via de hoofdpoort of de deur in hek naar de tennishal het park verlaten.

Deactiveer het magneetslot door op de rode knop te drukken, magneetslot wordt bij het sluiten weer geactiveerd.

Bardienstovername
Bardienstovername

Versie d.d. 09-04-2022

Naam Tel. vast Mobiel
 Ems Peters   06 - 4422 7148
 Meagan Loerakker   06 - 8100 0014
 Joris van Dongen   06 - 2235 1087
 Quintijn van Gils   06 - 5148 4671
 Felix Arenalis   06 - 1032 8353
 Siep Weijzen   06 - 2890 1531 
 Angeline Willemse 0182 - 531816 06 - 5468 1050
 Dieuwertje Erkens   06 - 40510627
 Melissa Trompert 0182 - 529572 06 - 12840535

 

Wanneer een bardienst wordt overgedragen, dan blijft degene die voor de betreffende bardienst is ingepland, verantwoordelijk voor een correcte uitvoering ervan. Het bestuur draagt geen verantwoordelijkheid voor afspraken, die met een overnemer van een bardienst worden gemaakt.

Als de bardienst overgenomen wordt door iemand anders is het niet nodig dit bij de barcommissie te melden. De automatische herinneringsmails worden nog steeds naar dezelfde persoon gestuurd, deze mails kunnen genegeerd worden.

 

Regl. Alcoholverstrekking
Regl. Alcoholverstrekking

 

Preambule

 In overweging nemende dat:

  • sportverenigingen op basis van de Drank- en Horecawet dienen te beschikken over een bestuur en beheers reglement;
  • in dit verband met “sportvereniging” wordt bedoeld: een sportvereniging met een kantine in eigen beheer, aangesloten bij een erkende sportbond;
  • de sportkantine met een drank- en horecavergunning in de wet wordt beschouwd als een horecalokaliteit, hetgeen betekent dat er ter plaatse bedrijfsmatig of tegen betaling alcoholhoudende dranken worden verstrekt;
  • een reglement regels dient te bevatten die verantwoorde verstrekking van alcoholhoudende drank in de sportkantine waarborgen;
  • in een reglement tevens paracommercie bepalingen zijn opgenomen die tot doel hebben ongeoorloofde vormen van concurrentie met de reguliere horeca te voorkomen;
  • het volgen van de regels inzake ongeoorloofde concurrentie kunnen de Belastingdienst overtuigen van het niet-commerciële karakter van de horeca-activiteiten in een vereniging;
  • heeft het bestuur het navolgende Reglement Alcoholverstrekking vastgesteld en door de Algemene Ledenvergadering laten bekrachtigen.
       
    Lees meer